۱۳۸۶ آبان ۱۶, چهارشنبه

قاعدگی

اولین قاعدگی‌ام به نسبتِ سنَ‌ام آن‌قدر دیر اتفاق افتاد كه اصلاً غافل‌گیر نشدم: دوستان‌ام سال‌ها بود از نوار بهداشتی استفاده می‌كردند و مادرم مدت‌ها بود كه به "روزِ اولِ خون‌بینی" هشدارم می‌داد. تمامِ سال‌های انتظار به این فكر می‌كردم كه قاعدگی چه اثری در روحیه‌ام خواهد گذاشت. فعالیت‌های فیزیكی‌ام كم می‌شود؟ دیده بودم هم‌كلاسی‌هایم زنگ‌های ورزش درِ گوشِ خانم معلم چیزی می‌گفتند و گوشه‌ای می‌نشستند. و بعدتر كه حال‌شان را توصیف می‌كردند، می‌شنیدم كه: "درد دارم"، "بی‌حال‌ام". جز این‌ها چیزِ دیگری از همان زمان در ذهنِ من جا خوش كرد: حسَِ كثیف بودن هنگامِ قاعدگی. این‌كه آلودگی از بدنِ من/زن خارج خواهد شد. این‌كه چه مصیبتِ كریهی است نوار بهداشتی عوض كردن. این‌كه كلاً چه اتفاق چندش‌ناكی است قاعدگی...

از اولین باری كه درك كردم قاعدگی كثیف و آلوده نیست، حتی دوست‌داشتنی و فهمیدنی و كشف‌كردنی است، فقط چند سال می‌گذرد. در همه سال‌های نوجوانی و ابتدای جوانی با آن‌كه تجربه من از قاعدگی گاهی به دوستان‌ام شبیه نبود، (مثلاً درد نداشتم و اغلب فعالیتِ فیزیكی‌ام بیشتر و بهتر می‌شد.) اما مانندِ آن‌ها نسبت به آن احساسِ انزجار و تنفر داشتم. چرا؟ شاید چون تمامِ سال‌های انتظار به جای این‌كه به من/ما/زنان بگویند چه اتفاقی واقعاً در بدن‌ام/‌مان می‌افتد، از این می‌گویند كه چطور باید خود را "تمیز" كرد، چه كارهایی در دورانِ قاعدگی ممنوع (و حرام) می‌شود، و از این قبیل. بعدتر هم كه با پسرها آشنا می‌شوی و به‌شان نزدیك، یا كلاً چیزی نمی‌دانند، یا حسَِ انزجارت را از خودِ قاعده‌مندت بیشتر می‌كنند.

شده است در دورانِ قاعدگی دراز بكشم و با دقت و لذت به این فكر كنم كه چه مهمی دارد در رحم‌ام اتفاق می‌افتد. شده است كه دست‌ام آغشته به خونِ قاعدگی‌ام شود و بوی‌اش كنم و بوی هم‌خوابگی‌هام را بدهد با كمی آهنِ اضافه. مایعی كه از درونی‌ترین لایه وجودم بیرون می‌آید، كثیف نیست.

۳۰ نظر:

ناشناس گفت...

نامت و آدرس ايميلت رو چرا نمينويسي ؟مگه فقط يه نفر همنام تو وجود داره؟كاش يه توضيحي در مورد خود قاعدگي ميدادي كه چيه و چرا اتفاق ميافته . اون پاراگراف آخر رو هم خيلي قشنگ نوشتي.

ناشناس گفت...

روانی بودن هم لطفی داره ها

haabaa گفت...

من نوشته هات و دوست دارم. در کل راحتی میان جمله هاتو . اصولا هم از این که میبینم آپ دیت کردی خوشحال میشم . تجربه اولین پریود و بعد اتفاقهای بعدش برای هر زنی خیلی منحصر به فرده شخصا هیچوقت احساس کثیف بودن نداشتم اما به طور کلی ( این کاملا یک حس شخصیه ) با رمنتیک کردن این مسله اون قدر راحت نیستم .

ناشناس گفت...

من با سندرم پیش از قاعدگی فرساینده ای که دارم هیچوقت نتونستم به این سادگی بهش خو بگیرم . اما جالبه که من با وجودی که هیچ پیش زمینه ای نه از خانواده و نه از دوستام نداشتم اصلا وحشت نکردم . خیلی عادی باهاش روبرو شدم انگار از قبل می دونستم درحالیکه هیچی نمی دونستم . یه یادآوری خنده دار دیگه اینکه اولین بار وقتی به سادگی از کنار ممنوعیتهاش گذشتم که با باقیمانده ی عقاید مذهبی نوجوانی ام یه ماه روزه گرفتم و روزه گرفتنم رو در حین پریودم قطع نکردم . انگار می خواستم به خدا بگم حالا کی حرامه !!!! الان که نصف بیشتر اعتقادات و باورها و سنتهای قدیمی ام رو دور ریخته ام از این مبارزه نوجوانانه خنده ام می گیره !!!

ناشناس گفت...

بخش زنانه ترش اینکه من به طور بی ربطی همه امیال نفسانی و غریزی و فلان و بهمانم در دوره پریود بیشتر می شود . انقدر سر از کارش درنیاوردم که عاقبت مجبور شدم بپذیرمش . دیگران را هم مجبور کنم بپذیرندش . ... راستی بوی آهن را خیلی خوب گفتی . برای من مجذوب کننده تر گرمایش است ... جالبتر از همه اینکه من درست امروز به اولین پریود خودم فکر می کردم و درباره اش نوشتم و بعد از سی و پنج درجه به اینجا رسیدم ((:

ناشناس گفت...

salaam man har mah montazere in chand khat az shoma hastam, betore moratab check mikonam,..man nemidounam in ehsase enzejar az koja miyat??salha ghabl ba doustam dar dorane periodesh hamkhab shodam.baraye man ye tajrobeye vahed boud vali ehsas mikardam ke ba vojoude inke fardi boud ke kheyli azad fekr mikard,vali benoii ehsase rahati nadasht ...merci az neveshteat..baes shod ke be u fekr konam( etre aimée)va be ruzaye khube gozashte...merci

ناشناس گفت...

من هم تجربه مشابهی دارم
واسه منم خیلی دیر اتفاق افتاد
دیگه داشت برام تبدیل به افسردگی میشد، توی جامعه مردسالار اگه مردی ابزارهای مردانگیش ناقص باشه دیگه آخر خطه
ولی خوب یه روز سرظهر اتفاق افتاد
آب از کیرم مثل فواره پاشید بیرون
مغزم داشت منفجر میشد
هنوز گرمای بدنم یادمه
کل بالا تنم رو آب ور داشته بود
سفیدِ سفید
به جرات میتونم بگم هنوز آب به خوشرنگی اون ندیدم

ناشناس گفت...

period blood is potentially both dirty and infectious and will surely trouble you if you don't change your napkin quite frequently. From feministic point of view you can enjoy being a woman, but please don't try to make a scientific virtue out of that. During period you must pay tice as much hygienic attention to your underwear as you normally do.
You can alway enjoy what heppens in your body but please don't share that with others as I fear your next article could be how to enjoy bowl movement as the shit travels through your intestine!

ناشناس گفت...

inja kojast? hashari blogestoon?
aah. khaak bar saretoon, yek khoon-e kosesho boo mikoneh yek az kiresh taarif mikoneh, baba inaro vase khodetoon negah darin
enheraf-e jensi darin bekhoda

ناشناس گفت...

دوست نادیده و ناشناخته

مهم نیست که بدون نام می‌نویسی،‌مهم اینه که جسور هستی و بدون ترس می‌نویسی. مهمترین ترس،‌ ترس از خود است. ترس از رسوباتی که توی ذهنمان نشست کرده و همیشه باعث می شه خودمون، احساستمون و افکارمون را سانسور کنیم.

این پدیده به صورت خیلی محسوس شرقی و به ویژه ایرانی هست.

خوشحالم که می‌نویسی.

موفق باشی
بامداد

ناشناس گفت...

Man khodam ye zanam va baiad begam inghadr hamishe in dore baram azab avaro dardnak bode ke hichvaght natonestam behesh sexy negah konam ya romantic!!!aslan nemitonam fekr konam adam chetor momkene chenin hessy ke shoma migiro nesbat behesh dashte bashe kheily gheire adie!rabty ham be nadonestane majera az tarafam nadashte ke hamishe midonestam pass jarian faghat azabe fizikie,...ba hameye zan bodanam az matlabetoon ehsase chndesh avary dashtam.

ناشناس گفت...

man taze ba in weblog ashna shodam va khob chon maatlebesh ba hameye weblogha fargh dasht konjkav shodam va archivesh ro khundam ye jayi didam ke neveshtid shoma tajrobeye sexe vaginal nadashtid. man mikhastam bedunam age motaghed be rabeteye bedune taahod va sex bedune mahdud kardane khod va digari hastid va be charchoobhaye mansookhe jame-e taslim nemishid chera sexe vaginal ro tajrobe nakardid? be hamun dalili ke hezarn dokhat dar iran az tarse bi aberoo shodan pish ya pas az ezdevaj ya az dast dadan case haye khub baraye ezdevaj dar eyne inke ba dah ha nafar rabete dashtand nazashtan ke bekarateshun az dast bere? doos daram be onvane ye dokhtare javoon ke be orf tan nemide nazaretun ro dar in mored bedunam. mamnoon

dokhtare گفت...

Hamid,
آدرس ای‌میل من در پروفایل‌ام هست. و برای دانستنِ بیشتر درباره قاعدگی/پریود/عادتِ‌ماهانه می‌توانی در اینترنت جستجو كنی. معادلِ انگیسی هم این است: menstruation.

Haabaa,
بله: تجربه هر زن با دیگری فرق دارد. این فقط روایتِ من است از قاعدگی.

سرمه،
من هم سندرم پیش از قاعدگی فرساینده‌ای را هر بار تجربه می‌كنم. بعضی وقت‌ها فكر می‌كنم قاعدگی را دوست دارم شاید چون دورانِ آن سندرم تمام می‌شود...

Anonymous (November 9, 2007 2:57 AM),
مقصودِ این نوشته این نیست كه بگوید بهداشتِ دورانِ قاعدگی را نباید رعایت كرد. معلوم است كه نوار بهداشتی یا تامپون را باید مكرر عوض كرد و مواظبِ پوستِ ظریفِ حوالی واژن بود. این نوشته، مشخص است كه، علمی (پزشكی) نیست.

Sabba,
تجربه زنان با هم فرق می‌كند. شاید اگر من هم در دورانِ قاعدگی درد داشتم نمی‌توانستم با خیالِ راحت دراز بكشم و به آن فكر كنم. اما به هر حال دوست داشتم بنویسم كه تنفر و انزجار از قاعدگی—و به تبع‌اش از خودم—به نظرِ من اشتباه است و می‌شود كه جورِ دیگری ماجرا را دید.

a.from new york cit,
شما از كجا مطمئن هستید كه همیشه علت نداشتنِ سكسِ واژنی ترس از دست دادنِ پرده بكارت است؟ برای من این‌طور نبوده. نشده كه سكسِ واژنی داشته باشم یا با پارتنرهایم در زمان‌های مختلف نخواسته بودیم—لذت نمی‌بردیم.

ناشناس گفت...

http://annevesht.blogfa.com/post-10.aspx

ناشناس گفت...

خیلی قشنگ بود. تو در بین ما زنان ایرانی اتفاق نادری هستی. اتفاقی که مدت هاست بهش احتیاج داریم. کسی که زنان رو از پشت این حجاب هزار ساله بیرون می کشه
کاش می شد با نام و چهره ای مشخص مثل تو بود

ناشناس گفت...

نمی دونم صحبت کردن در این مورد درسته یا نه ولی به هر حال چیزی هست که ذهن ام رو مشغول کرده...چرا ماها آزادانه در مورد خصوصی ترین بخش های زندگی مان راحت می نویسیم با نام ها و اسامی مجازی...اونم در فرهنگی که 99 درصدش این چهره ی ها رو رک طرد می کنه، چهره های چند گانه داشتن همیشه برام دردآوره ولی خودم هم دارم همین کار رو می کنم...در تمام بیست و چند سال عمرم به یک نفر برخوردم که خودش بود و چهره ی چند گانه نداشت آرامشم پیشش وصف ناشدنی بود... خیلی اوقات از اینکه در زمان و مکان اشتباهی به دنیا آمده ام دچار نفرت خاصی هستم...افکارمان و شیوه های زندگی مان همخوانی ندارند...ولی مسلم این هست که به نظرم آزادانه نوشتم ممنوعه ها ، با توجه به تجربه هام، بیش تر داره به همه چیز دامن می زنه آیا ماها مسوول هستیم...بهتره بیش تر فکر کنیم..خوشحال می شم نظر شما رو هم بدونم...

ناشناس گفت...

سلام عزیزم نوشته هاتو وفتی میخونم حس خوبی بم میده تقریبا احساس میکنم با شماهمفکرم....موفق باشی راستی به منم سر بزن مید.ونی من وقتی میخوام بیام اینحا وارد فیلتر میشم ممنوننم دوست خوبم

ناشناس گفت...

سلام عزیزم نوشته هاتو وفتی میخونم حس خوبی بم میده تقریبا احساس میکنم با شماهمفکرم....موفق باشی راستی به منم سر بزن مید.ونی من وقتی میخوام بیام اینحا وارد فیلتر میشم ممنوننم دوست خوبم

ناشناس گفت...

To "Sormeh": I have the same feeling. I think most of women feel more sexy when they are in period; especially in the middle of it, isn't it true? ;)

To "a.from new york city": It's so nice that you asked it! "dokhtare" hasn't kept her virginity because of such reasons as she says; but i have. So I answer. See, being afraid from losing the so-called "cases" is something, and avoiding the possible disgrace and trouble is something else. To me--and a lot of other girls I know--keeping the virginity is not a means for prospect in marriage. That's ridiculous! We tell our partners about our previous experiences (if they ever care about it). But "living" in Iran is something else. What happens for example if my family find about my being deflowered before marriage? That would be a disaster. And I think, it's not my responsibility to tell the truth to the people who have unfair powers over my life (peopli like my family, society, ect.). One may want to fight with them and do really nice to the culture, making it easier for other girls. I appreciate that; but that's not what I want to do in my life (I know better ways to ruin my life). So why should I be that brave? That's a choice I think. I like to live a calm life, so I keep my virginity until I am with my parents. And that doesn't make a liar out of me for sure.

ناشناس گفت...

نمي دانم اين چه رسمي ست که جاي هزار ها نگاهي که جلوي پايمان مي اندازيم کمي هم رد کمرنگ قدمهايمان را ببينم !‌ انگار همين ديروز بود که براي چندرغاز !‌ کله اي شکافته شود و خوني فوران کرد - ساعتي تنها گذشته از دشنامها - ربا خواري ها - حتک حرمتها - و ... اين ريا چيست که تمامي آدمي را انباشته است ؟ فيلمهاي درام رسانه ها تا ... بگذريم !‌ دلمان براي خودمان بسوزد بهتر است که هنوز هستيم و زندگي الوانمان به زجر مي کشدمان ! بگذريم

Zara گفت...

Salaaaam goftam manam ehsasam ro share konam, man bazi vaghtha ye kam afsorde misham, ke ba khordan meghdar motanabehi chocolate hal mishe;) asabni misham, bishtar az az daste pesarha, delam navazesh mikhad, ama kolan azash badam nemiad, bekhosos vaghti navazesh morede niazam ro migiram hese khili khobi:)
Take care

ناشناس گفت...

یکی از لذت‌های زندگی خودارضایی در حمام در زمان پریوده! وقتی اون بویی که اونقدر قشنگ توصیفش کردی رو حس می‌کنی و سرخی انگشتات رو می‌بینی و لذت حس کردن زنانگی تو رو به ارگاسم می‌رسونه. راستی دختر جون! من همیشه از سکس از عقب متنفر بودم و اون رو کثیف و توهینی به هر دو طرف می‌دونستم. تا اینکه این اواخر تجربه‌اش کردم و جالبه که لذت بردم و حتی ارگاسم شدم. وقتی دیدم تو سکس از عقب رو دوست داری خوشحال شدم که در این حس تنها نیستم. از کجا می‌دونی سکس واژینال برات لذت بخش نیست؟ شاید اگر تجربه‌اش کنی بیشتر از اون یکی روش لذت ببری. زود به زود آپ کن دخمله. بای بای

Maryam Nabavinejad گفت...

همخوابگی وقت پریود بودن هم خیلی می چسبه. من دوست دارم. اصلا هم برخلاف تصور بعضی ها کثافتکاری نداره .فوقش یک ملافه شستن روی دست آدم می گذاره دیگه .

ناشناس گفت...

خوشحالم كه نوشتي و خودِ خودت بودي. comment ها رو هم خوندم متاسفم براي تمام كساني كه هيچ درك درستي از زنها و احساساتشون ندارن . وقتي مي بينم يه نفر ديگه هم سنت شكني مي كنه مي فهمم كه تنها نيستن . خودت باش هميشه مهم نيس كه ديگران چي ميگن يا چي فكر مي كنن. خوب و خوش باشي دوسته ناديدۀ من.

ناشناس گفت...

Azezah wagty gaade hasty ay kash peshd mibodam w rahamt ra mibosidam

ناشناس گفت...

عزیزم من هم با تو هم فکرم من پسرم که اگه کیر همه پسرها نیم متر باشه واسه من 10سانتر . ما به هم می خوریم نه پس بده بکونمت

ناشناس گفت...

are........manam dirtar az hameye doostam bahash movajeh shodam...va hanooz ke hanooze baram jalebe....

ناشناس گفت...

Oh my God!!!! che chizaye ajibi mishnave adam!
dar dorane ghaedegi man ke az zan boodan Bizar misham... dar zemn! be nazaram in chiza neveshtan nadare...!!! halam bad shod

ناشناس گفت...

نیست.

ناشناس گفت...

09137717389
فروغ هستم
هر كي خواست تماس بگيره